מעל 85% מהישראלים סובלים מכאבי גב. למה?

במאמר הבא נסקור ונלמד דרכים מומלצות להתמודדות עם כאבי גב תחתון, בהתבסס על המחקרים העדכניים ביותר שנעשו בשנים אחרונות.

חשוב לדעת שכאבי גב תחתון אינם נחלתם הבלעדית של אנשים הסובלים מבעיות רפואיות או מי שחוו טראומה כתוצאה מתאונה או מכה. גם אנשים בריאים ופעילים גופנית סובלים מכאבי גב חריפים.

ב30 השנים האחרונות נעשו מחקרים רבים הושקעו תקציבים גדולים כדי לנסות ולזהות את המקור לכאבי גב תחתון והתגלה שלא חייב להיות קשר בין הממצאים המופיעים בהדמיה ובין כאבי הגב שאנו חשים. למעשה, בכ־95% מהמקרים אנחנו לא יודעים מספיק כדי לקבוע מה הגורם לכאבים.

המחקרים הראו שניתן לבצע לאדם הדמיה ולמצוא בה פריצת דיסק גם אם הוא אינו סובל מכאב ואצל אדם אחר שמתפתל מכאבים, ימצאו משהו שנראה שולי.

הפיתוחים הטכנולוגים שנעשו בתחום הרפואה איפשרו לבצע מחקרים מתקדמים, בעזרת מכשיר הדמיית תהודה מגנטית (MRI), באנשים בריאים ללא סימפטומים.

הממצאים הראו ניוונים רגילים שגרמו לבלטי דיסק, נקבים עצביים ואף פריצות דיסק מלאות, אותם ייחסו אותם לגורמי הגיל והגנטיקה.

המחקרים שנעשו הראו ממצא נוסף והוא חוסר הקשר בין גודל בלט דיסק או פריצת דיסק ובין חומרת התסמינים. כך שהכאב בהרבה מקרים לא באמת משקף בעיה חמורה וההיפך, בעיה גדולה לא באה לידי ביטוי בכאב חריף.

ובכל זאת, כאשר בוחנים את אורח החיים המודרני ותרבות היושבנות המקובלת: בעבודה, בבית, בנהיגה, במסעדות ואולמות קולנוע.. מטפלים ואנשי רפואה מציעים הסבר הגיוני לנוכחות כאבי הגב בחיינו.

ישיבה מרובה גורמת לקיצור שרירי האגן ולהיחלשות קבוצות שרירים באזור הישבן, הירך והבטן. השרירים, שכבר לא פועלים במלוא טווח התנועה מאבדים מאורכם ומתקצרים.

התדרדרות זאת תוביל לשינוי במנחי האגן, עמוד השדרה ועוד אזורים ויגררו הקרנות של כאבים.תופעת כאב מוכרת נקראת 'סיאטיקה'. כאב המתבטא באזור המרוחק מהגב אך מקורו "בעצב הסיאטי" שיוצא ממספר חוליות בעמוד השדרה ומתחבר לרגליים.

כאבים שכיחים נוספים המדווחים בהרבה מקרים הם: כאב המופיע כתוצאה ממאמץ של הרמת חפץ מהרצפה או מעבר ממצב כיפוף הגב מטה וחזרה אל גב ישר.

תחושת "נתפס הגב" המפחידה מוכרת לכולנו ורק המחשבה עליה יכולה לגרום לחוסר נחת רגעי.

בעוד שאצל אוכלוסיות גיל צעירות יותר (עד גיל 35) נמצא שהכאבים חולפים בין 5 ימים ועד שבועיים, אין ספק שבגילאים המבוגרים יותר הכאב עלול להימשך חודשים ואף שנים, מה שהופך למכשול שעלול להביא לאפקט דומינו הרסני.

הכאב גורם למבוגרים רבים, בעיקר בני הגיל השלישי,לקושי משמעותי בהתניידות ובביצוע מטלות יומיות ובכך יכול להוביל בין היתר להיחלשות של שרירים נוספים, קשיי יציבות ועליה במשקל.

כשם שקשה להצביע על גורם ברור לבעית כאבי הגב, כך קשה לקבוע מהו הטיפול היעיל ביותר. יכול להעיד על כך המבחר של אנשי מקצוע המציעים טיפולים לבעיה:
- אימוני כשור לחיזוק השרירים.
- עיסוי רפואי להרפיית השרירים.
- תרופות שונות לאלחוש הכאב או מניעת דלקות.
- תרופות ״סבתא״, מוכרות יותר או פחות.

הגב הוא אזור מאוד גדול בגופנו ומכיל הרבה קבוצות שרירים ועצבים. מכיוון שלא ניתן לקבוע את מקור הבעיה, הטיפול מחייב מענה מקיף ועקבי, שכן גם לאחר ההתגברות על הכאב, נרצה לשמור על המצב כדי למנוע כאב חוזר.

לצערנו, לא לכולם יש את האפשרות לקחת טיפול רציני - עלויות הטיפול הן גבוהות.

עיסוי מתחיל מ 200 ש"ח למפגש. דיקור מתחיל מ 150 ש"ח למפגש ומאמן כושר אישי מתחיל מ 150 ש"ח לאימון.

ברור לנו שמפגש אחד בשבוע אינו מספיק וכך העלות החודשית יכולה להגיע לאלפי שקלים.

נוסיף לכך את השקעת הזמן שדורשים הטיפולים והאימונים, לא מעט פעמים נתבקש גם לתרגל בבית ולכן מדובר בתהליך שעלול לא להיות לא רלוונטי לרוב האוכלוסייה שסובלת מכאבי גב תחתון.

אז מה הפתרון לאדם שסובל מהתפרצויות כאבי גב קשים, או מכאבים כרונים שמפריעים לו לתפקד או לישון בלילה ובעיקר, לחיות בחופש והנאה?לשמחתנו, שוק העזרים הרפואיים נמצא כיום בקצב צמיחה גדול בזכות היצע הפתרונות הזולים והיעילים שהוא מביא עימו. גם בישראל אפשר למצוא ציוד עזר רפואי שהקל על מאות אלפי אנשים שסבלו מכאבי גב תחתון.

ספינאלי היא חברה המתמחה במכשירי להקלה ומניעת כאבי גב.

באתר שלנו תוכלו למצוא מגוון מוצרים ולקבל אותם ל- 30 ימי ניסיון ללא סיכון! אל תבזבזו יותר זמן וכסף על טיפולים יקרים, אל תחיו עם הסבל המיותר!

בחרו מהאתר מוצר שישמור על הגב שלכם והתחילו לטפל בעצמכם מנוחות הבית.

התוכן באתר זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי

למאמרים נוספים

6 תרגילים לשחרור גב תחתון

 פורסם ב-28/11/21 ע"י סיוון אלחרר

איך הכי כדאי לכם לישון, ולמה?

 פורסם ב-28/11/21 ע"י סיוון אלחרר