כך תשבו נכון: המדריך לעובדים מוך מסך

אתם יושבים בעבודה. אחרי חצי שעה מול המחשב הגב התחתון מציק, השכמות כואבות והצוואר תפוס? יכול להיות שאתם יושבים לא נכון. גם אם כן, חשוב שתקראו את זה.

ישיבה נכונה וסידור חכם של אזור העבודה יכולים למנוע כאבי צוואר, גב, כתפיים, בעיות רגליים ופציעות מאמץ כמו תסמונת מנהרת שורש היד. חוץ מישיבה נכונה, חשוב לא פחות גם להקפיד על הפסקות, מתיחות ותנועה.

אנחנו משנים את תנוחת הישיבה מדי פעם במיוחד כשאנו יושבים שעות רבות ביום, אבל אם צורת הישיבה שלכם שגויה מהשורש ואתם יושבים בצורה לא נכונה, שינוי התנוחה לא באמת ימנעו את הכאבים.

לפני שנדבר על ישיבה: קומו והתמתחו לעיתים קרובים

הגוף שלנו לא נועד להיות סטטי לפרקי זמן ארוכים, הוא זקוק להפסקות, והתרופה הטובה ביותר לגוף היא להזיז אותו. זה יעזור למוח שלכם לתפקד טוב יותר, המוח שלכם יהיה צלול. אתם תשפרו את זרימת הדם בגוף והתנועה עוזרת לכם להרגיש רגועים ובטוחים יותר.

עבור כל 30-50 דקות שאתם יושבים, כדאי לכם ללכת או לעשות מתיחות קלות במשך 5-10 דקות או יותר שמתמקדות באזור הצוואר, הגב והמותניים. כשתחזרו לעבוד בישיבה, אתם תרגישו את ההבדל.

ישיבה ארגונומית נכונה מול מסך למניעת כאבי צוואר וכאבי גב תחתון וגב תחתון תפוס

שבו: זקוף

ישיבה לא זקופה עם הראש מוטה קדימה גורמת ללחץ לא אחיד בחוליות ועלולה לגרום לכאבי צוואר ובעיות בגב התחתון ולכן חשוב לשמור על הראש מעל גובה הכתפיים. מעבר למנח הגב והכתפיים שלכם, השתדלו להצמיד את הסנטר שלכם אחורה במקום קדימה, זה ימנע מכם את המנח המכופף שמוביל לגיבנת בצוואר. אם אתם מתקשים לשמור על מנח גב תחתון זקוף בזמן ישיבה שקלו להשתמש בכרית גב.

צג: בגובה העיניים

החלק העליון של צג המחשב צריך להיות בגובה העיניים בקו ישר (ולא על הצד). חשוב - תכוונו את המסך כך שלא תהיה עליו השתקפות בוהקת, זה גורם לעיניים להתאמץ. טיפ נוסף: בשעות החשכה השתמשו במשקפי סינון אור כחול. חשיפה לאור כחול קרוב לשעות השינה פוגעת לכם בשינה. לחצו כאן כדי לקרוא את המאמר שיעזור לכם לישון טוב יותר.

מקלדת: מוטה לאחור

למרות שנהוג לחשוב שההפך הוא הנכון, המקלדת שלכם צריכה להיות מוטה לאחור ולא כלפיכם. ההטיה אחורה מונעת מפרק כף היד שלכם להיות מורם כלפי מעלה, דבר הגורם לתסמונת מנהרת שורש היד. בנוסף, מומלץ להשעין את פרק כף היד על כרית.

ישיבה ארגונומית נכונה מול מסך למניעת כאבים בצוואר וכאבי גב תחתון וגב תחתון תפוס

כיסא: מוטה קדימה

על שריר הפסואס, שמעתם? הוא השריר העמוק ביותר בגוף האדם. הוא משפיע על היציבה שלנו, טווחי תנועה, תפקוד מפרקים, פעילות שרירי הליבה, שרירי הגב והירך. הוא מתקשר לסרעפת ולנשימה ולוקח חלק בכל מערך התנועתיות של הגוף. כשהכיסא שלכם מוטה לאחור ואתם מכווצים קדימה, שריר הפסואס מתכווץ ומתקשה.

ההטיה קדימה שומרת על הפסואס שלכם פתוח ולמנח מותניים מוטה לפנים. כרית גב תעזור לכם גם בהטייה של הפסואס לפנים. בנוסף, העקמומיות הטבעית של הגב, מונעת לחץ לא מאוזן על חוליות הגב התחתון ועל הצד התחתון של הירך, מאפשרת זרימת דם לרגליים ומונעת התפתחות דליות (התנפחות ורידים ברגליים). 

משענות יד: 90 מעלות

נכון לכוון את משענות הידיים לגובה המתאים לעבודת הידיים. אתם רוצים זוות של 90 מעלות במרפק, כך שהידיים שלכם לא יצטרכו להתאמץ. לא כלפי מעלה ולא כלפי מטה. כך תמנעו כאבי צוואר, גב ובעיות ידיים.

כפות רגליים: על הרצפה או תמך

כשיושבים בצורה נכונה, כפות הרגליים מונחות בצורה ישירה על הרצפה. כוונון נכון של גובה הכיסא ושימוש בהדום לרגליים יאפשרו מנח מלא של כפות הרגליים על הרצפה.

ישיבה ארגונומית נכונה מול מסך למניעת כאבים בצוואר וכאבי גב תחתון וגב תחתון תפוס

לסיכום

יש הרבה גורמים חשובים שיש לשים לב אליהם כדי לשמור על הגוף שלכם, בישיבה ובכלל. מעקב אחר הדברים ברשימה משלכם או חזרה למאמר הזה על בסיסי שבועי (או אפילו יומי) יעזרו לכם לפתח מודעות למצב שלכם ולשים דגש איפה שאתם הכי רואים לנכון.

זיכרו להיות אדיבים עם עצמכם ולהקשיב לגוף שלכם, הוא הסמן הכי טוב שיש.
שיהיה לכם יום מחוייך עם גב ישר!

התוכן באתר זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי

למאמרים נוספים

6 תרגילים לשחרור גב תחתון

 פורסם ב-28/11/21 ע"י סיוון אלחרר

איך הכי כדאי לכם לישון, ולמה?

 פורסם ב-28/11/21 ע"י סיוון אלחרר