למה אנחנו חווים צוואר תפוס? מה הסיבות לכאבי צוואר ואיך מטפלים?

בין 16% ל-75% אחוז מאוכלוסיית העולם יחוו כאבי צוואר בשלב מסוים בחייהם.
מתוך כל 291 הבעיות ומחלות שנחקרו במחקר Global Burden of Disease בשנת 2010 (ראו כאן), כאבי צוואר מדורגים במקום הרביעי במונחים של מגבלה, ובמקום ה-21 במונחים של נטל כללי.

כאבי צוואר חזקים, באנגלית (Cervical Pain, Neck Pain, Cervicalgia) – שמכונים במונח "צוואר תפוס" - הם תלונה שכיחה ביותר שיכולות להיות לה סיבות רבות, ברוב המקרים אין פגיעה ממשית בעמוד השדרה וניתן לטפל בכאבים בצוואר מהבית, במקרים של כאב חד שגורם לכאבי ראש חריפים או שאינו מאפשר תנועה כלל, ייתכן מצב של פריצת דיסק צווארי או בלט דיסק צווארי. במקרה הללו רצוי להתייעץ איש רפואה או מומחה כמה שיותר מהר (מתוך אתר קופ"ח כללית).

אישה סובלת מכאבי צוואר כאבים בצוואר וצוואר תפוס מחזיקה את הצוואר

אז ממה נגרמים כאבי צוואר? איך לשחרר צוואר תפוס? איך לומדים לחיות לצד כאבי צוואר כרוניים עם טיפול נכון?

לבנת כלפה, מטפלת בדיקור סיני, מסבירה כי הצוואר מורכב משרירים רבים, חוליות, מפרקים, עצבים, כלי דם, רצועות ומתעלת השדרה. הוא מהווה את הקצה העליון של עמוד השדרה ומורכב משבע חוליות צוואריות. לחוליות העליונות יש מבנה המאפשר תנועות סיבוביות של הראש, בעוד שהחוליות התחתונות יותר של הצוואר מעורבות בתנועות של כיפוף ויישור קדימה, אחורה ולצדדים. החוליות מופרדות על ידי דיסק שהוא מעין סחוס שתפקידו לבלום זעזועים ולמנוע חיכוך בין חוליה לחוליה. חוט השידרה עובר בתעלה שנוצרת מרצף החוליות, במרכז עמוד השדרה. זהו צבר של עצבים שמחוברים למח ותפקידם להעביר שדרים מהמח אל הגוף ולקבל מסרים מהגוף אל המוח. מעמוד השדרה מתפצלים עצבים נוספים שיוצאים מבין החוליות ומגיעים לאיברי הגוף השונים ולשרירים.

הסימפטומים של צוואר תפוס הם שהסנטר נוטה לכיוון הכתף, האוזן נוטה לכיוון הכתף, הסנטר נוטה כלפי מעלה, הסנטר נוטה כלפי מטה (מתוך קופ"ח מכבי).

צוואר תפוס, כאבי ראש ומיגרנות

פרופ' דוד ירניצקי מספר כי כאבי ראש הם מהבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר. יש הסובלים מהם כעניין שבשיגרה ולא יוצאים מהבית בלי שיהיה להם אופטלגין בארנק, ויש שכמעט ואינם יודעים כאב ראש מהו. עד כמה שכאבי ראש כרוניים יכולים להיות מכאיבים וטורדניים, מרביתם אינם מסוכנים לבריאותנו. אולם, שינוי בדפוס או בסוג כאב הראש, עשוי להצביע על בעיה חמורה יותר, הדורשת בירור רפואי, על מנת לא 'לפספס' מחלה שניתן לטפל בה.

ישנם סוגים של כאבי ראש שהם בבחינת "דגל אדום". הם דורשים בירור מהיר ודחוף, ללא שהיות, משום שהם עלולים להתריע על מצבים מסכני חיים. למצבים כאלו (כלו, למשל, שבץ מוחי) יש, הרבה פעמים, פתרון רפואי מצויין - אבל כזה שיש לו "חלון הזדמנויות" מוגבל של כמה שעות, שלאחריו הנזק כבר יהיה בלתי הפיך. לכן, כל מקרה של דגל אדום מחייב בירור מהיר ודחוף - בלי להמתין לתור לרופא המשפחה, גם לא כמה שעות. חייבים לראות רופא עכשיו ומיד. מספר ד"ר יונתן ריק.

מיגרנה היא כאב הראש בדרך כלל בינוני עד קשה ומגביל את הפעילות לפעמים עד להשבתה מוחלטת. הכאב נגרם כתוצאה מהתרחבות כלי הדם במוח ומתיחה של עצבים המעצבבים אותם. בחלק נכבד מן המקרים ישנו סיפור משפחתי של מיגרנה.מדובר במחלה כרונית שעשויה להמשך שנים ברמות עוצמה שונות, מהתקפים בודדים בכל החיים ועד לכאבי ראש יומיומיים.

מהן הסיבות לכאבי צוואר? למה אנחנו חווים צוואר תפוס? 

עפ"י ד"ר דויד מירז הסיבות העיקריות לרוב האוכלוסייה הן יציבה לא נכונה, תנוחה לא טובה בעת שינה או עומס יתר. לפעמים, צוואר תפוס נגרם בעקבות פגיעה מנפילה, בזמן פעילות ספורטיבית או בעקבות צליפת שוט, ולעיתים עומס רגשי הוא הסיבה להיתפסות. התסמינים המרכזיים לצוואר תפוס מאוד הם כאב וצריבה באחד מצדי הצוואר, קושי בהפניית הראש לצד, ולעיתים יתלוו לכאב הצוואר גם כאבי ראש, מיגרנות, כאב צוואר מקרין לכתף וכאב צוואר מקרין לראש ולידיים. לרוב מדובר במצב שאינו בעייתי והכאבים יכולים לחלוף בתוך זמן קצר עם תשומת לב וטיפול נכון, חשוב לשים לב שכאבים בצוואר וצוואר תפוס יכולים גם להצביע על פגיעה חמורה או מחלה הדורשות טיפול רפואי. כאב צוואר יכול להימשך בין כמה ימים לכמה חודשים. הסיבה שבגללה הופיע הכאב היא הגורם המרכזי שקובע כמה זמן יימשך הכאב הזה.

כפי שראינו מקודם, בצוואר יש כמה מערכות : עמוד השדרה - ובו חוליות, דיסקים בין החוליות, חוט השדרה ועצבים היוצאים ממנו - שרירים, גידים ורצועות. המבנים האלה עלולים להיפגע בדרכים שונות:

א. מתיחת שריר כתוצאה מעומס־יתר על שרירי הצוואר. עומס־יתר כזה עלול להיווצר, למשל, מעבודה ממושכת ליד המחשב או מנהיגה ממושכת. 

ב. פגיעה במפרקים בין החוליות של עמוד השדרה. בעמוד השדרה, הנמשך מהגולגולת ועד עצם הזנב, קיימים אזורים שיש להם כושר תנועה מוגבל בלבד (למשל בגובה החזה), ולעומת זאת יש אזורים בעלי כושר תנועה רב - למשל הצוואר. התנועה המרובה עלולה לגרום במהלך השנים לשחיקת המפרקים בצוואר. לשחיקה הזאת עלולים להתלוות כאבים.

ג. פריצת דיסק צווארי - פגיעה מהסוג הזה עלולה לגרום ללחץ על עצב תחושתי ולכאבים עזים. 

תצלום נקודת מבט של שימוש בסאמרטפון שימוש בטלפון נייד מול מחשב שימוש באייפון

איך משחררים צוואר תפוס ?

נתפס לכם הצוואר, ממש קשה לכם להזיז את הראש ובלילה אתם לא מוצאים הקלה? ככל הנראה הבעיה היא ביציבה שלכם, והחדשות המשמחות הן שעם מתיחה נכונה של הצוואר עם הכלים הנכונים, כמה תרגילים פשוטים ומשחה טובה, אפשר לשחרר את הצוואר. כאבי צוואר נובעים בדרך כלל מעומס על אזור הצוואר והשכמות.

עפ"י ד"ר רפאל פרטר מי שעובדים שעות ארוכות מול המחשב או נוהגים במשך שעות ארוכות חייבים להקפיד על הפסקות של 10 דק' אחת לשעה (חלוקה טובה היא לעבוד במשך 50 דק', וב-10 הדקות הנותרות, לעמוד, ללכת, לעשות מתיחות קלות ולשחרר את הגוף). בנוסף, יש להתאים בין גובה שולחן העבודה לבין גובה הכיסא והגובה של צג המחשב. בנהיגה מומלץ לעצור בתחנות דלק או לצד הכביש במקום בטוח כדי להתרענן ולהימתח. 

אנשים רבים נוהגים להחזיק את הטלפון בין הכתף לאוזן באמצעות הרמת הכתף. המטרה היא לעשות שני דברים במקביל: גם לשוחח בטלפון וגם להמשיך בעבודה - למשל ברחיצת הכלים. התנוחה הזאת של כתף שמצמידה את הטלפון לאוזן מאמצת את שרירי הצוואר ועלולה לגרום להתכווצותם ולכאבים. מומלץ להימנע מהמנח הזה כי הוא מעמיס ישירות על הצוואר והשכמות, אפשר להשתמש באוזנייה או לשים את הנייד על מצב רמקול.

מומלץ לישון על הצד או על הגב, אך לא על הבטן. הסיבה: שינה על הבטן גורמת למתיחה ניכרת של שרירי הצוואר והגב. במידה וישנים על הגב, כדי להקל על עומס מעמוד השדרה ובעיקר בגב האמצעי והתחתון, מומלץ להניח כרית מתחת לאזור הברכיים. ההרמה של הרגליים מעלה תוריד עומס מהגב. אם אתם ישנים על הצד, מומלץ לעשות כרית בין הרגליים. גם, כדי להוריד עומס מהמותניים ומעמוד השדרה.

כדי לשמר על צוואר תקין ובריא, ניתן לבצע רוטינת תרגילי אימון ומתיחה לצוואר על בסיס יומיומי או לבצע פיזיותרפיה לצוואר, בנוסף קירור המקום ואחר כך חימום שלו ומריחת משחות לסיוע והקלה במפרקים, כגון סטילאר, יקלו על האזור ויעזרו לשחרר את הצוואר התפוס.

ברוב המקרים, ניתן להקל על כאבי צוואר (שחרור צוואר תפוס) באמצעות מנוחה והורדת העומס היום-יומי (למשל, פחות שעות עבודה מול המחשב ופחות שעות נהיגה).

פתרון פשוט לסובלים מכאבי צוואר - מתיחת עמוד השדר הצווארי

עפ"י טויל מדיקל, שיטות טיפול כירופרקטיות הן דרך מעולה לטיפול בצוואר תפוס. כולנו רוצים להפסיק לסבול מכאבי צוואר, אך לא תמיד יש ביכולתנו לעבוד פחות שעות, ולעיתים אין לנו מספיק זמן להפסקות, מתיחות ושחרור – החיים פשוט קורים. באמצעות עיסוי, מתיחה ושיקום צורת עמוד השדרה הצווארי חזרה לצורת ה-S הטבעית שלה. שיטת הטיפול הזו מסייעת בטיפול בכאבי צוואר המקרינים לראש, כלומר הפחתת מיגרנות וכל כאבי הראש לסוגיהם. ניתן לחוות שינוי משמעותי לאורך זמן, וללא הרבה התעסקות ומאמץ. לכן הומצא מכשיר ה™Neck Calm.

המכשיר שצורתו מעוגלת ועשוי מחומרי אלסטיים וחזקים, נותן לעמוד השדרה הצווארי בדיוק את מה שהוא צריך – החזרה למצבו הטבעי של הצוואר והקשתיות שחלקנו הגדול מאבד לאורך השנים.

שימוש של 10 דקות ביום לאורך מס' שבועות, משקם ומשחזר את צורתה הטבעית של עמוד השדרה הצווארי, מסייע להזרים דם עשיר בחמצן לשרירי הכתפיים, השכמות, הצוואר, הראש ושרירי הפנים. זה בתורו עוזר להפחית לחץ, כאבי ראש ממתח ומיגרנות, ומפיג מתח שמצטבר בגופנו במשך השנים.

עם רכישת המוצר מצורף ספר אלקטרוני המכיל הסברים נרחבים על נושא כאבי צוואר, כמו כן הפתרונות ומספר תרגילים לשחרור צוואר תפוס.

כדי ללמוד עוד על מכשיר ה™Neck Calm תוכלו לבקר בדף המוצר בעמוד הבא:

מכשיר להקלה על כאבי צוואר כאבים בצוואר ושחרור צוואר תפוס Neck Calm של ספינאלי Spinaly

התוכן באתר זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי

למאמרים נוספים

6 תרגילים לשחרור גב תחתון

 פורסם ב-02/12/21 ע"י סיוון אלחרר

איך הכי כדאי לכם לישון, ולמה?

 פורסם ב-02/12/21 ע"י סיוון אלחרר