למה אנו חווים כאבי גב תחתון וגב תפוס? איך מטפלים בכאבי גב?

זה קורה לכולם: פתאום הגב תפוס או כאב בגב התחתון מפריע לנו לתפקד, וברגע אחד גם הפעולות היומיומיות הפשוטות ביותר הופכות לאתגר, וקשה אפילו לשכב במיטה עד שזה יעבור.
כאבי הגב התחתון הם הסיבה השנייה בשכיחותה לפנייה לרופא בעולם המערבי (הראשונה היא הצטננות).

80% עד 90% מאיתנו יסבלו מכאבי גב בשלב כלשהו בחייהם, מספר ד"ר יצחק אנגל. החדשות הטובות הן שאצל 80% מהסובלים הכאבים יחלפו במשך זמן ממוצע של חודש, ואצל 10% נוספים בתוך חודשיים. במקרים של בקע דיסק, בלט דיסק ופריצת דיסק , יהיו השלכות לטווח הארוך, סיכוי לדלקת בגב תחתון הכאבים תלויים בחומרת המקרה.

אישה קמה מהמיטה וחווה כאבי גב תחתון גב תחתון תפוס וכאבים בעצם הזנב

איך מורכב הגב שלנו? איך חיי היום יום משפיעים על עמוד השדרה?

הגב האנושי הוא מבנה מורכב ביותר הכולל חוליות, רצועות, דיסקים בין חולייתיים, עצבים, גידים, שרירים קטנים בעלי פעילות נקודתית ממוקדת ושרירים ענקיים בעלי פעילות רחבה יותר. במהלך הפעילות היום יומית מבצע הגב אינספור תנועות כיפוף, הזדקפות, סיבוב, נטייה הצידה והתיישרות. כמות התנועות אותן מבצע הגב לאורך החיים היא אדירה והעומסים המופעלים על הגב ועל החוליות המרכיבות את עמוד השדרה הינם עצומים.

הגב התחתון הוא החלק התחתון של הגב מתחת כלוב הצלעות. האזור כולל את עמוד השדרה המתני והאגני, הנושא את עיקר משקל הגוף, וכולל חוליות ואת מערכת השרירים האחראים ליציבת הגוף ולתנועת הגו. כמו כן במכלול כלולים שורשי העצבים הגדולים האחראים לתנועה ולתחושה של הגפיים התחתונות, לתפקוד הסוגרים, דרכי השתן והתפקוד המיני (מתוך "רעות" - מרכז רפואי שיקומי).

עפ"י תורת האפוסטרפיה, ניתן לדמות את אגן הירכיים לספינה שאינה גדולה במיוחד עליה יושב תורן גבוה במיוחד (עמוד השדרה) שאותו יש לייצב. אלא, שכדי לסבך את העניין, התורן אינו מורכב מקורה אחת ארוכה, כפי שנבנה התורן בספינות, כי אם מורכב חוליות, חוליות – הצריכות להתייצב זו על גבי זו ולתפקד יחדיו כיחידה יציבה ומתואמת שנעה בהרמוניה.

הגדרת כאבי גב תחתון בעולם הרפואה

כאבי גב תחתון מתייחסים לכאב המופיע בחלק הגב המשתרע מתחת לקו הצלעות ומעל קו העכוז (Gluteal line). כאב זה יכול להקרין אל הירך ואז מדובר, לרוב, בקרינה בלתי ספציפית, או לכיוון הסובך וכף הרגל, מצב המוכר ככאב סכיאטי (Sciatic pain).
 בעיות גב תחתון כוללות טווח רחב של מצבים, החל מכאב חד, קצר מועד ועד לכאב כרוני, ממושך, הגורם ללוקה בו לפגיעה קשה באיכות החיים, בתפקוד תקין בחברה ובמשפחה ועוד. הכאב מוגדר כחריף כאשר משכו הוא עד שלושה חודשים, וכרוני אם תקופת הכאב עולה על שלושה חודשים.
מטבעה של הבעיה הצטברו לאורך השנים אמונות ומיתוסים שונים הכרוכים בה, הן בהתייחסות הכללית לבעיה והן בכלים לאבחונה ובדרכים לטפל בה - יש להפריך או לאשש מיתוסים אלו.

למה אנחנו חווים כאבי גב?

עפ"י ד"ר שלמה דוידוביץ כאבים בגב התחתון יכולים לנבוע מסיבות רבות, עם זאת, אך ברובם המכריע של כאבי הגב (80% עד 85%) לא ניתן לשים את האצבע על הגורם הספציפי לבעיה. כאבים אלו נקראים כאבי גב לא ספציפיים. אף שלא ניתן לאבחן את המקור של כאבים אלו במדויק, התפיסה הרפואית היא כי הם נובעים בעיקר מהתכווצות או ממתיחה של השרירים המייצבים את השלד או ממתיחה ברצועות האוחזות את החוליות.

התכווצות או מתיחה של שרירים ורצועות בגב – זוהי הסיבה הנפוצה ביותר לכאבי גב תחתון בלט או פריצת דיסק – חשוב לציין כי הימצאותם של ממצאים אלו בבדיקת הדמיה לא בהכרח מראה כי זהו המקור לבעיה. אצל מרבית בני הארבעים ומעלה קיים בלט דיסק. כאבים נוספים יכולים לנבוע ממקור דלקתי.

כאבי גב תחתון סיבות

• Spinal Stenosis - הצרות של תעלת השדרה או של נקבי היציאה של העצבים מחוט השדרה.
• ספונדילוזיס - בעיית גב נפוצה המתבטאת בפגם בחוליות. החוליה בעמוד השדרה בנויה כטבעת ובספונדילוליזיס קיים פגם בהמשכיות של הטבעת בצד אחד, או בשני צדיה. ברוב גדול של המקרים מתרחשת הבעיה בחוליה המותנית L5, אך היא עלולה להתרחש גם בחוליות עליונות יותר.
• ספונדילוליסתזיס – בליטה של חוליה מתוך שרשרת החוליות (לרב בליטה קדימה), עלולה ליצור כאבי גב עליון כמו גם כאבי גב אמצעי.
• אוסטיאוארתריטיס – שחיקה בין בליטות עצם הקיימות בין החוליות • שבר על רקע של אוסטיאופורוזיס – כאשר ישנה "בריחת סידן" מתקדמת החוליות מאבדות מחוזקן ותיתכן קריסה של חוליה תחת העומס. הבעיה נפוצה למדי באוסטיאופורוזיס.
• טראומה – פציעה הגורמת לשבר בחוליה
• בעיה אגנית – פעמים רבות "שחיקה" וגרוי במפרק הסקרו-איליאק (Sacro-iliac) באגן נתפסת ככאב גב תחתון, דבר זה עשוי להוביל לכאב גב כרוני. בעיה זו נפוצה למדי ולעיתים קרובות הבדיקות הרפואיות מחמיצות את קיומה.

כאבי גב תחתון תסמינים

סימפטומים של כאבי גב חזקים מונים - חום, איבוד במשקל, דלקת או נפיחות בגב, כאב גב קבוע שאינו פוחת בעקבות שכיבה או מנוחה, כאב שמקרין לחזה או כאב בחלק העליון של הגב, כאב לאורך הרגליים או מתחת לברכיים, אבדן שליטה על שלפוחית השתן, חוסר יכולת להטיל שתן, אבדן שליטה על פעילות המעיים, חוסר תחושה באזור המפשעה, הישבן או פי הטבעת. (לקוח ממאמר מידע רפואי על כאבי גב מאתר מכבי).

למרות מה שנהוג לחשוב, לגמרי ניתן לבצע טיפול בכאבי גב תחתון בבית ובאופן יומיומי, כך שאתם לא צריכים לסבול. ראשית, כל עוד מדובר על פגיעה פיזית בגב שהביאה לכאב, כדאי לנקוט בשגרת מנוחה. במקרים בהם ישנם חלקים נפוחים בגב כתוצאה מהמכה, הניחו קומפרסים קרים לטובת הורדת הנפיחות. בהמשך, במידה והכאבים נמשכים ובהתאם לאופי הכאבים, טיפולים לכאבי גב ממושכים יכולים להינתן גם באמצעות מייצבים לגב או משענת גב.

אישה חווה בעבודה כאבי גב תחתון גב תחתון תפוס וכאבים בעצם הזנב

האם בזמן התקף כאבי גב טוב לשכב במיטה?

מחקרים חדשים מצביעים על כך ששמירה על פעילות רגילה ככל האפשר לנוכח הכאבים תורמת להחלמה. ד"ר אורי קינן ממליץ על מנוחה במיטה של יום עד שלושה ימים,  עם זאת - שכיבה ממושכת עלולה דווקא להחליש את שרירי הגב, לכן חשוב לרדת מהמיטה ולנסות ללכת כמה דקות בכל שעה, גם אם כואב. כאב קל הנמשך לאחר חזרה לפעילות שכיח ואינו מצביע על נזק לגב.
אפשר לבצע פעילות גופנית בזמן ההתקף כשהיא סדירה, אבל יש לזכור שלא כל פעילות מתאימה לכל בעיית גב, וכדאי להתייעץ עם הרופא המטפל או עם הפיזיותרפיסט.

איך לשחרר גב תפוס ואיך להעביר כאבי גב?

א. ללמוד להשתמש בטכניקות הרפיה כמו תרגילי נשימה ומדיטציה.
ב. מקלחת חמה או אמבטיה חמה עשויות להרפות את שרירי הגב.
ג. לפני הרמת משא יש לכופף את הברכיים, לא את הגב.
ד. כדאי לנסות תנוחות שינה שונות עד למציאת התנוחה הפחות מכאיבה ובירידה מהמיטה להסתובב על הצד, לכופף את הברכיים לכיוון החזה ולשחרר את הרגליים מעבר לקצה המיטה, תוך דחיפת הגוף עם הידיים למצב ישיבה.
ה. לחזור מהר ככל האפשר לפעילות רגילה. בזהירות ובערנות. הליכה - יש להימנע תחילה מהליכה בעלייה תלולה. שחייה - יש להימנע משחיית פרפר. רכיבה על אופני כושר - יש לרכוב בישיבה זקופה. בגדול, אפשר לבצע פעילות גופנית מכל סוג שהיא, על פי היכולת, לפחות 3 פעמים בשבוע למשך 30 דקות.
חשוב להקשיב לגוף ולהתקדם בהדרגה, הגב עלול לכאוב תוך כדי הפעילות. אם הכאב קל, כדאי להמשיך.
גם לאחר שכאב הגב פחת או נעלם לחלוטין, חשוב להמשיך בתוכנית הפעילות לפחות יום כן, יום לא, ולהפוך אותה לחלק מהרוטינה.

מתוך YNET  - "תרגילים להקלה על כאבי גב תחתון שאפשר לעשות בבית".

פתרון יעיל והמהיר לכאב גב תחתון

כולנו רוצים להפסיק לסבול מכאבי גב, אך לא תמיד יש ביכולתנו לעבוד פחות שעות, ולעיתים אין לנו מספיק זמן להפסקות, מתיחות, פעילות גופנית ושחרור – החיים פשוט קורים.
באמצעות עיסוי, מתיחה ושיקום צורת עמוד השדרה הגבי חזרה לצורת ה-S הטבעית שלה. ניתן לחוות שינוי משמעותי לאורך זמן, וללא הרבה התעסקות ומאמץ.

לכן נוצר מכשיר הגב ™Back Calm. המכשיר, שצורתו מעוגלת, מתכוונן מספק לעמוד השדרה בדיוק את מה שהוא צריך – החזרה למצבו הטבעי של הגב וקשתיות ה-S שרובנו הגדול מאבד לאורך השנים.

שימוש של 10 דקות ביום לאורך מס' שבועות, משקם ומשחזר את צורתה הטבעית של עמוד השדרה, מסייע להזרים דם עשיר בחמצן לשרירי הגב, המותניים, הישבן והרגליים. זה בתורו עוזר להפחית לחץ מהגב, להקל על התפיסות והמתח, ולהפיג מתח שמצטבר בגב שלנו במשך השנים.

הקלה על כאבי גב תחתון וגב תחתון תפוס עם מכשיר הגב של ספינאלי Spinaly Back Calm

התוכן באתר זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי

למאמרים נוספים

6 תרגילים לשחרור גב תחתון

 פורסם ב-28/11/21 ע"י סיוון אלחרר

איך הכי כדאי לכם לישון, ולמה?

 פורסם ב-28/11/21 ע"י סיוון אלחרר