מה הקשר בין כאבים בעצם הזנב לכאבי גב תחתון וגב תפוס?

כאבים בעצם הזנב, או כאבי גב תחתון ועכוז אשר עלולים לקרות מהמון סיבות, כמו השמנת יתר, תת תזונה והיריון ועוד.. אלו כאבים שיכולים להשפיע מאוד על חיי היומיום, אפילו בביצוע הפעולות הבסיסיות ביותר. אז כיצד נוצרים כאבים בעצם הזנב או אפילו דלקת בגב התחתון? ומה הפתרון?

עצב הזנב - בקצרה

עצם הזנב, אשר מכונה בעברית עצם העוקץ, ובלועזית קוקסידיניה, היא החלק התחתון של עמוד השדרה האנושי, המורכב מכ – 4 חוליות. על עצם זו נאחזים מספר משרירי האדם, בהם שריר העוקץ ושריר העכוז הגדול, שבין היתר מסייעים לנו כשאנחנו מתפנים בשירותים. בעיות בעצם הזנב לעיתים יובילו לכאבי גב תחתון, גב תפוס ואפילו דלקת בגב התחתון.

עצם הזנב זה מקום חשוף לפגיעות ונזק בחיים המודרניים. העצם המדוברת נמצאת במקום באסטרטגי לקבלת חבלות, שכן אנו יושבים אנו מביאים אותה לכדי מגע בכל פעם שאנו מגיעים לתנוחת ישיבה. נפילות, עומס משקל או מכה משמעותית יכולה להביא לפגיעה בעצם, ולעיתים, אף לשבירתה.

אז מה הגורמים לפגיעות בעצם הזנב?

כאמור, העצם האמורה לא פעם נחבלת, מה שמביא לכאבים בדרגות משתנות, החל מכאב מינורי ופעוט, ועד לכאבים חריפים למדי, אשר מקשים באופן משמעותי על פעולות בסיסיות שונות כמו ישיבה. מי כמוכם יודעים כמה כואב לשבת במשך שעת ארוכות עם גב תחתון תפוס?

אישה חווה כאבי גב תחתון גב תחתון תפוס וכאבים בעצם הזנב

הבסיסית ביותר – נפילה ופגיעה ישירה

אומנם בקרב ילדים הדבר קורה יותר, אך נפילות אינן דבר נדיר, במיוחד במהלך התבגרות גוף האדם והתערערות היציבות. נפילה ישירה על עצם הזנב, או במילים אחרות, על הישבן, יכולה להביא, כאמור לעיל, לפציעת העצם בדרגות שונות, ובמקרים חריגים אף לשבר. 

נשים בלבד – לידה והיריון

היריון, כידוע להורים לילדים, נחלק לשלושה שלישים. המהלך השליש האחרון, עובר גוף האישה שינויים הורמונליים רבים, מה שמביא, לא פעם, לכאבים בעצם הזנב. אומנם השינויים האמורים הם הכרחיים לטובת הלידה, שכן במהלך הלידה תנועתיות של עצם הזנב נדרשת. אולם, פעולה זו יכולה להביא גם ליצירת עומס על השרירים, הרצועות והגידים המקומיים, ובכך, להביא לכאב מקומי. 

ישיבה ממושכת – הצרה של כולנו בחיים המודרניים בעולם המערבי

ישיבה ממושכת או יושבנות, היא אחת מהבעיות המהותיות שעולות בשנים האחרונות בעולם המערבי. לאור העובדה שמשרות רבות בעולם בן ימינו הן משרות משרדיות, אשר מובילות לישיבה ממושכת, רבים מורידים את שיעור הפעילות הפיזית שלהם, ומגיעים למצב של לקות רפואית.

אחת הלקויות המדוברות הינה כאבים מקומיים בעצם הזנב. על פי רוב, יושבנות תוביל לכאבים באזור ככל שהישיבה הינה על שטח צר או נוקשה. משכך, ההמלצה העיקרית היא להימנע מישיבה על משטחים מסוג זה.

אישה חווה בעבודה כאבי גב תחתון גב תחתון תפוס וכאבים בעצם הזנב

משקל – לא טוב משני הצדדים

הסיבה להגדרה הכפולה בכותרת היא שהן השמנת יתר, והן תת משקל, הינם מצבים בעייתיים, בכל הנוגע לכאבים בגב התחתון. לעניין תת משקל, ניתן לקבוע כי כאשר אדם מצוי בתת משקל, שיעור השומן באזור האחורי שלו נמוך. משכך, ישיבה תוביל לחיכוך משמעותי בין עצם הזנב לבין המשטח, ומכאן, הדרך לכאבים ולדלקות קצרה במיוחד.

אולם, גם שומן ברמה גבוהה יכול להשפיע לרעה על עצם הזנב. משקל עודף, לא פעם, מביא ללחץ גבוהה על נקודות שונות בגוף, ובהן עצם הזנב. שיעור שומן גבוהה בגוף יכול להביא לשינוי זווית עצם הזנב, כך שתפנה מעט אחורה, אשר מביאה למצב של כאבים בעצם הזנב.

איך לשחרר גב תפוס כתוצאה מבעיות בעצם הזנב?

הפתרון – כרית מושב הארגונומית ™Comfy Seat

כנגד הבעיה שתוארה לעיל באריכות, עולה פתרון שהוכח כיעיל ומסייע לשיכוך ואף למניעת הכאבים כליל, הוא כרית הישיבה ™Comfy Seat שניתן להזמין באתר ספינאלי.

היא נועדה להפחתת כאבים הנובעים מהסיבות לעיל בגב התחתון, מפזרת את משקל המשתמש בצורה שווה, ומפחיתה את הלחץ שנוצר על האזור, ובכך להקל על כאבי גב תחתון ועכוז ולשחרר גב תחתון תפוס בישיבה ממושכת.

הכרית, אשר צורתה דומה לצורת האות האנגלית U, נועדה להנחה על כיסא, רצפה או כל משטח שתרצו לכל מטרה, ככרית לכיסא, כרית מדיטציה, כרית לרכב ועוד.. לכרית יש מגרעת מאחור אליה שוקע במהלך הישיבה עצם הזנב ובכך פוחת הלחץ המופעל על הגב התחתון.

התוכן באתר זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי

למאמרים נוספים

6 תרגילים לשחרור גב תחתון

 פורסם ב-28/11/21 ע"י סיוון אלחרר

איך הכי כדאי לכם לישון, ולמה?

 פורסם ב-28/11/21 ע"י סיוון אלחרר