הגב שלכם הוא לא צחוק: כך תשמרו עליו

התכופפת להרים מה שהילד זרק? ישבת שעה בפקק ועברת משם ישר לכורסה בלי להתמתח? או ויתרת על הריצה אתמול כי פשוט לא היה לך כוח? כולנו היינו (או עדיין) שם.

כמעט בכל פעולה שאנחנו עושים מופעל לחץ על הגב ולכן חשוב שתבצעו דברים קטנים שיעשו את כל ההבדל:

יושבים שעות מול המחשב?

דאגו לעצמכם לכיסא אורטופדי שידריך אתכם לישיבה נכונה ויתמוך בגוף שלכם כמו שצריך (תוכל לקרוא עוד על ישיבה ארגונומית כאן). במידה ואתם לא יכולים להרשות לעצמכם כיסא אורתופדי, זה בסדר. השתמשו בכרית גב לסירוגין כדי לתמוך במנח גב תחתון ישר בזמן ישיבה.

דבר שני שחשוב שתעשו הוא לקום כל 30-50 דקות להפסקה של 10-15 דקות לפחות. התמתחו והזרימו את הדם, במיוחד באזור המותניים, הגב התחתון והרגליים. אם אתם נוהגים הרבה במשך היום, חשוב שגם ברכב תשמרו על ישיבה נכונה ולא מרושלת. מושב אורטופדי לרכב יסייע לכם לשבת בצורה נכונה גם בזמן נהיגה. כרית גב תעזור לתמוך במנח גב תחתון ישר.

ישיבה לקויה הגורמת לגב תחתון תפוס וכאבי גב תחתון

צריכים להרים משהו מהרצפה?

הדרך הנכונה לעשות זאת היא דרך סקוואט ולא דרך כיפוף המותניים ועמוד השדרה. השתדלו להתכופף מהברכיים דרך שפיפה. אתם תשתמשו בשרירי הרגליים יותר ופחות בגב התחתון (הגם ככה רגיש). בנוסף, טיפ קטן מכירופרקט: אם אתם כן מתכופפים, הימנעו מלהתכופף לצדדים. עמוד השדרה שלכם לא נועד להתכופף ימינה ושמאלה, וזו סיבה שהרבה ישראלים חווים פריצת דיסק. אם אתם רוצים להזיז חפץ כבד ויש בפניכם האפשרות לדחוף אותו, זה עדיף על למשוך אותו.

אל תפספסו אימון, ובמיוחד לא מתיחות!

לא מומלץ. הגוף שלכם לא נועד לישיבה על כיסאות, ובטח שלא להיות סטטי במשך שעות. הוא נועד לזוז לכל הכיוונים. לכן כל פעילות, ללא קשר לרמת העצימות שלה, מבורכת ורצויה. הפעילות תעזור לכם בהפחתת כאבי הגב. מתיחות הן חובה בתחילתו ובסופו של כל אימון, אל תדלגו עליהן.

מומלץ לבצע מתיחות דינאמיות בתחילת האימון ומתיחות סטטיות בסוף האימון. (טיפ קטן: כרית גב היא דרך מעולה להוריד עומס מהגב התחתון שלכם בישיבה. אתם רק שוכבים והכרית מבצעת את המתיחה). אם אתם מאלו שמדלגים על מתיחות, עדיף שתקצרו את זמן האימון לטובת המתיחות. לפחות 5 דקות בתחילת האימון ו10 דקות בסופו. 

ספורט להקלה כל גב תחתון תפוס וכאבי גב תחתון

לסיכום

יש הרבה גורמים חשובים שיש לשים לב אליהם כדי לשמור על הגב שלכם. מעקב אחר הדברים ברשימה משלכם או חזרה למאמר הזה על בסיסי שבועי (או אפילו יומי) יעזרו לכם לפתח מודעות למצב שלכם ולשים דגש איפה שאתם הכי רואים לנכון.

זיכרו להיות אדיבים עם עצמכם ולהקשיב לגוף שלכם, הוא הסמן הכי טוב שיש.
שיהיה לכם יום מחוייך עם גב ישר!

התוכן באתר זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי

למאמרים נוספים

6 תרגילים לשחרור גב תחתון

 פורסם ב-28/11/21 ע"י סיוון אלחרר

איך הכי כדאי לכם לישון, ולמה?

 פורסם ב-28/11/21 ע"י סיוון אלחרר