גב עליון: 9 סיבות לכאבי גב עליון ודרכי מניעה

כאבי גב עליון הם בדרך כלל תוצאה של יציבה לקויה, שימוש יתר בשרירים או פציעה. הטיפול עשוי לכלול תרופות ביתיות, כגון מנוחה ותרגילים עדינים, או אולי פנייה לפיזיותרפיסט.

הגב העליון הוא האזור שבין בסיס הצוואר לחלק התחתון של כלוב הצלעות. ישנן 12 עצמות המרכיבות את הגב העליון, אשר הרופאים מכנים את עמוד השדרה החזי.

העצם הראשונה של הגב העליון מתחילה בבסיס הצוואר, והעצם ה-12 מסתיימת ממש מתחת לכלוב הצלעות. כאבי גב עליון יכולים להופיע בכל מקום בין עצמות אלו.

רוב האנשים מתארים כאבי גב עליון כתחושת צריבה או משיכה במקום אחד, שיכולה להיות המיקום של פציעה או מאמץ.

גבר יושב כפוף וגורם לכאבי צוואר כאבי גב תחתון גב תחתון תפוס וכאבים בעצם הזנב

סיבות נפוצות לכאבי גב עליון

למרות שזה פחות נפוץ מכאבי גב תחתון או כאבי צוואר, מחקר שפורסם לרפואה תעסוקתית הצביע על כך ש-1 מכל 10 גברים ו-1 מכל 5 נשים עלולים לסבול מכאבי גב עליון.

רופאים קוראים לכאבי גב עליון כאב בעמוד השדרה החזי או TSP. הסיבות הנפוצות כוללות את הדברים הבאים:

1. פגיעה בשרירים ויציבה לקויה

אנשים יכולים להתנות את השרירים שלהם לאורך זמן להיות חזקים יותר או עמידים יותר באמצעות תרגילים ואימוני משקולות.

גם ההיפך נכון. בני אדם עלולים לנטרל את השרירים שלהם לאורך זמן על ידי אי שימוש נכון בהם.

בשרירים מסוימים, כולל שרירי הגב, הבעיה יכולה לנבוע בקלות מדברים כמו ישיבה ליד שולחן עם יציבה לא נכונה במשך זמן רב מדי. למשל, בזמן העבודה.

ישיבה בכיסא מול שולחן עלולה לגרום לאובדן כוח בשרירים. עם הזמן, היחלשות השרירים עלולה להוביל לכאבים באזור מכיוון שהם חווים מתחים או גירוי.

כאשר אדם מכופף, לחץ מכוח הכבידה והגוף עצמו דוחף את עמוד השדרה, הצוואר, הדיסקים והרצועות. לאורך זמן, לחץ זה יכול להוביל לכאב ולסיבוכים אחרים.

אפשר להתנות את השרירים להיות חזקים ועמידים יותר ברוב המקרים. תהליך זה מתחיל בתיקון היציבה בישיבה, ולקחת הפסקות קבועות מהשולחן כדי להסתובב ולהתמתח.

תרגילים עשויים גם לשפר את הכוח בגב, וגם שימוש בשולחן עמידה יכול לעזור.

התניה של השריר דורשת סבלנות, עם זאת, וכל מי שסובל מכאבי גב עליון כרוניים כתוצאה משרירים חלשים עשוי להפיק תועלת מביקור לפיזיותרפיסט כדי למצוא שגרת אימונים לצרכים הספציפיים שלו.

2. שימוש יתר בשרירים

שימוש יתר בשרירי הגב הוא סיבה שכיחה נוספת לכאבי גב עליון. זה מתרחש בדרך כלל עקב חזרה על אותן תנועות לאורך זמן. זה יכול להיות גורם ל: - מתח שריר - אֲטִימוּת - הַקפָּדָה

פעילויות חוזרות אחרות עלולות לגרום לכאב דומה. מישהו שצריך לעשות את אותה תנועה כל היום, או להרים דברים מעל ראשו במהלך היום, למשל, עלול להתחיל לחוות גירוי בשרירים, לחץ או מאמץ. זה עלול להפוך לכאב כרוני אם הם מתעלמים מהסימנים הללו.

טיפול בשימוש יתר בשרירים מתחיל בדרך כלל במנוחה של האזור, כמו גם שימוש בחבילות חום או קרח כדי לקדם את זרימת הדם לרקמות השריר. זה עשוי לעזור למצוא דרכים להימנע מהתנועה החוזרת במידת האפשר או לקחת הפסקות בין פעילויות.

פיזיותרפיסט עשוי להמליץ על תרגילים לקידום גמישות וכוח באזור.

גבר חווה כאבי גב תחתון גב תחתון תפוס וכאבים בעצם הזנב

3. פציעה טראומטית

פציעה טראומטית יכולה גם להוביל לכאבי גב. זו עשויה להיות תוצאה של מצבים הכוללים: תאונות דרכים מחליק ונופל תאונות עבודה הרמה לא נכונה מאמץ פיזי קשה באימונים הפציעה לפעמים ברורה, והכאב מופיע מיד לאחר האירוע. במקרים אחרים, הכאב עשוי להתפתח רק מאוחר יותר או למחרת.

פציעות טראומטיות יכולות להיות חמורות, ובעיות מפציעות, למשל, שבר בחוליות, מעמידות אדם בסיכון לסיבוכים מתמשכים, כולל כאב כרוני, נזק עצבי ושיתוק.

רופא צריך להסתכל על כל פציעות גב פוטנציאליות שכן חיוני שהן ירפאו כראוי כדי למנוע כאבים ארוכי טווח.

רופא עשוי להפנות את האדם לפיזיולוג או פיזיותרפיסט כדי לעזור לפציעות שרירים להחלים כראוי. פציעות חמורות עשויות לדרוש ניתוח.

4. פריצת דיסק

דיסקים בעמוד השדרה מונעים מהחוליות להתחכך זו בזו. פריצות דיסק שכיחות יותר בגב התחתון, אך עשויות להתרחש לפעמים גם בגב העליון.

דיסקים הם הכריות הרכות והגומייות בין כל חוליה. פריצת דיסק מתרחשת כאשר חתיכה מכרית זו חודרת ומפעילה לחץ על עמוד השדרה.

אפילו כמות קטנה של לחץ יכולה לגרום לכאב משמעותי באמצע הגב, כמו גם לתסמינים אחרים, כולל חוסר תחושה או חולשה בזרועות או ברגליים.

רוב האנשים אינם זקוקים לניתוח לפריצת דיסק ויתאוששו עם מנוחה או על ידי נטילת תרופות אנטי דלקתיות.

אנימציית שלד חווה גבר חווה כאבי גב תחתון גב תחתון תפוס וכאבים בעצם הזנב

5. עצבים צבוטים

פריצת דיסק יכולה להחליק מספיק רחוק כדי שתדחס את העצב הקרוב. עצב צבט בגב האמצעי עלול לגרום ל: חוסר תחושה וכאב בזרועות או ברגליים בעיות בשליטה במתן שתן חולשה או אובדן שליטה ברגליים

כאשר עצב צבוט מגיע מפריצת דיסק, הטיפול דומה לטיפול בפריצת דיסק. עצב צבוט בדרך כלל אינו זקוק לניתוח, אם כי הרופאים עשויים להמליץ ​​על זריקות סטרואידים לעמוד השדרה במקרים מסוימים.

6. אוסטיאוארתריטיס

המקור לכאבי הגב הוא לפעמים לא בשרירים, אלא בבעיה בעצמות ובמפרקים.

הסחוס שמשכך ומגן על העצמות עלול להישחק ככל שאדם מתבגר. המונח לכך הוא אוסטיאוארתריטיס. זוהי הצורה הנפוצה ביותר של דלקת פרקים בקרב מבוגרים, על פי המכון הלאומי של ארצות הברית על הזדקנות.

דלקת מפרקים ניוונית עלולה בסופו של דבר להוביל לסחוס בין העצמות להישחק לחלוטין, ולגרום לעצמות להתחכך. זה יכול גם להפעיל לחץ על העצבים בעמוד השדרה, ולגרום לחוסר תחושה או עקצוץ בזרועות וברגליים.

כל מי שחושד שיש לו דלקת מפרקים ניוונית צריך לפנות לרופא לצורך אבחון ותוכנית טיפול. הטיפול מתמקד בדרך כלל בניהול כאב ושמירה על תפקוד המפרקים.

עיסוי הגב להקלת כאבי צוואר כאבי גב תחתון וגב תחתון תפוס

7. כאב מיופשאלי

כאבים עשויים לנבוע גם מבעיות ברקמת החיבור בגב, אשר הרופאים מכנים הפאשיה.

כאב מיופשיאלי עשוי להתחיל לאחר פציעה או שימוש יתר, אך כאב מיופשיאלי כרוני עשוי להימשך זמן רב לאחר הפציעה הראשונית.

עדיין לא ברור מדוע כאב מיופשיאלי נמשך במקרים מסוימים. רופאים עשויים להמליץ על פיזיותרפיה וטיפול בשחרור מיופשיאלי כדי לאפשר לאדם לעבוד על הפאשיה ולהקל על הכאב.

8. זיהום בעמוד השדרה

במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך בניתוח לטיפול בזיהום בעמוד השדרה.

לעיתים רחוקות, זיהום עלול להיות הגורם לכאבי גב עליון. מורסה אפידורלית בעמוד השדרה היא אוסף של חיידקים ומוגלה שנוצרים בין חוט השדרה ועצמות עמוד השדרה.

המורסה יכולה לגדול ולהתנפח, מה שמוביל לכאב. אבחון מוקדם הוא קריטי, והרופאים יטפלו במורסה בעמוד השדרה במהירות כדי למנוע סיבוכים חמורים.

אנטיביוטיקה עשויה לעזור, וייתכן שיהיה צורך בניתוח כדי לנקות את המורסה ולהפחית את הסיכון לסיבוכים.

מחקר שפורסם ל-BioMed Research International מציין כי התמותה יכולה לנוע בין 2 ל-25 אחוזים באנשים עם מורסה אפידורלית בעמוד השדרה, בדרך כלל, מכיוון שיתכן וייקח זמן רב מדי לאבחן את מצבם.

גבר חווה כאבי גב תחתון וגב תחתון תפוס

9. סרטן ריאות

כאבי גב עשויים לנבוע מסרטן ריאות במקרים נדירים מאוד.

מחקר מקרה ב-Journal of the Advanced Practitioner in Oncology מדגיש מקרה אחד כזה. המחקר מציין כי סיבוכים עלולים לגרום לסרטן להתפשט לעצמות בכ-30 עד 40 אחוזים של אנשים עם סרטן ריאות של תאים לא קטנים.

בעיות אחרות

מצבים ספציפיים המשפיעים על עמוד השדרה או השרירים עלולים להוביל גם לכאבי גב עליון. אלו כוללים:

עַקמֶמֶת פיברומיאלגיה עיוות בעמוד השדרה קיפוזיס בעייתי הטיפול בכל מצב משתנה ויהיה בעל דרגות שונות של הצלחה.

תרגיל הגשר להקלת כאבי גב תחתון וגב תחתון תפוס

מניעת כאבי גב עליון

רוב המקרים של כאבי גב מופיעים בגלל בעיות אורח חיים, כגון שרירים חלשים או שימוש יתר מהתנהגויות חוזרות. במקרים אלה, שינויים באורח החיים, כגון פעילות גופנית קבועה ומתיחות, עשויים לסייע בהקלה על הכאב.

במקרים של טראומה או כאבי גב כרוניים, אנשים צריכים לראות רופא לאבחון נכון. כל מי שלא בטוח היכן להתחיל צריך לשאול את הרופא שלו לגבי הכאב ואפשרויות הטיפול שלו. הם עשויים להמליץ על תרגילים ספציפיים או להפנות אדם לפיזיותרפיסט.

מסקנה סופית

כאבי גב עליון הם בדרך כלל תוצאה של יציבה לקויה, שימוש יתר בשרירים או פציעה. הטיפול עשוי לכלול תרופות ביתיות, כגון מנוחה ותרגילים עדינים, או אולי פנייה לפיזיותרפיסט.

הגב העליון הוא האזור שבין בסיס הצוואר לחלק התחתון של כלוב הצלעות. ישנן 12 עצמות המרכיבות את הגב העליון, אשר הרופאים מכנים את עמוד השדרה החזי.

העצם הראשונה של הגב העליון מתחילה בבסיס הצוואר, והעצם ה-12 מסתיימת ממש מתחת לכלוב הצלעות. כאבי גב עליון יכולים להופיע בכל מקום בין עצמות אלו.

רוב האנשים מתארים כאבי גב עליון כתחושת צריבה או משיכה במקום אחד, שיכולה להיות המיקום של פציעה או מאמץ.

התוכן באתר זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי

למאמרים נוספים

6 תרגילים לשחרור גב תחתון

 פורסם ב-28/11/21 ע"י סיוון אלחרר

איך הכי כדאי לכם לישון, ולמה?

 פורסם ב-28/11/21 ע"י סיוון אלחרר